چرا بعد از ظهر ها بی حال هستیم؟!

به گزارش هدا بلاگ، یک وعده غذایی مملو از مواد غذایی با کربوهیدرات و قند بالا، مانند سیب زمینی، غلات صبحانه و نان سفید ممکن است خستگی شما را کند. این غذا ها دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند و به سرعت قند ها را در بدن آزاد می نمایند.

چرا بعد از ظهر ها بی حال هستیم؟!

به گزارش فرادید، افزایش گلوکز خون به بدن دستور فراوری انسولین بیشتر می دهد که زنجیره ای از رویداد های بیولوژیکی را در پی دارد که منجر به جذب گلوکز به وسیله سلول های ماهیچه ای و چربی می گردد. این اتفاق سبب کاهش سطح قند خون و افت انرژی می گردد.

وقتی غذا می خورید، بدن شما سیستم عصبی پاراسمپاتیک خود را فعال می نماید و وارد حالت استراحت و هضم می گردد. این حالت با حالت جنگ یا گریز سیستم عصبی سمپاتیک در تضاد است. میزانی که حالت استراحت و هضم در شما خواب آلودگی ایجاد کند به اندازه غذایی که در یک وعده می خورید بستگی دارد. غذای بیشتر مستلزم استراحت بیشتر است.

اسید آمینه تریپتوفان نیز ممکن است در خواب آلودگی بعد از غذا نقش داشته باشد. تریپتوفان در بسیاری از غذا های پروتئینی از جمله تخم مرغ، ماهی و گوشت وجود دارد. انسولین جذب بعضی اسید های آمینه (نه تریپتوفان) به ماهیچه ها را تحریک می نماید. این امر موجب می گردد تریپتوفان در دسترس باشد تا به وسیله یک انتقال دهنده اسید آمینه به مغز سفر کند. آنجا به سروتونین و ملاتونین تبدیل می گردد که هر دو باعث افزایش آرامش و خواب آلودگی می شوند.

برترین راه جلوگیری از کمای غذایی این است که از خوردن وعده های غذایی سرشار از کربوهیدرات مانند ساندویچ یا برنج خودداری کنید. اندازهی پروتئین، چربی های سالم و سبزیجات به آن اضافه کنید تا مواد را متعادل کنید و در یک وعده زیاد غذا نخورید!

منبع: فرارو
انتشار: 4 شهریور 1402 بروزرسانی: 4 شهریور 1402 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3713

به "چرا بعد از ظهر ها بی حال هستیم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بعد از ظهر ها بی حال هستیم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید