معجزه شفابخش گیاهان

به گزارش هدا بلاگ، عطاری ها پر است از بوی خوب ادویه و رایحه دوست داشتنی گل های بهاری و کوهی. از دیر باز مردم برای تهیه ادویه های رنگارنگ و خوش عطر و طعم به عطاری ها مراجعه می نمایند، اما این مغازه ها فقط محل فروش ادویه نیست، بلکه داروخانه گیاهی هم محسوب می شوند.

معجزه شفابخش گیاهان

خبرنگاران-سیما سادات غفوریان: بسیاری از مردم هم به جای استفاده از داروهای شیمیایی ترجیح می دهند از داروهای گیاهی استفاده نمایند. به خصوص در منطقه ما که اهالی توجه بسیاری به عطاری ها دارند و اغلب برای خرید به آنها سر می زنند. بیشترین چیزی که مردم منطقه ما در عطاری ها به آن توجه دارند داروی گیاهی است. حسین یزدی از کاسبانی است که بیش از 20 سال عطار بوده و تجربه های ارزشمندی دارد، تجربه هایی که شاید از کمتر کسی دیده یا شنیده باشید. متن پیش رویتان حاصل گفت وگوی ما با این عطار قدیمی منطقه است.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

کهنه های زیبا در عطاری

اغلب مشتریان این عطاری از نخستین مراجعه شان به آنجا به عنوان یکی از خاطره انگیزترین و عجیب ترین لحظه ها یاد می نمایند، چراکه مغازه حسین یزدی جدا از گیاهان دارویی رنگارنگ و مفیدی که در خود جای داده، کلکسیونی از ابزارآلات قدیمی است که خیلی ها با تماشای آن به خاطرات دور سفر می نمایند و گاهی فراموش می نمایند که برای چه کاری به آنجا آمده اند؛ از رادیو، تلفن، دوربین های عکاسی گرفته تا اتو، ضبط صوت، چراغ های روشنایی و خوراک پزی. هر یک از آنها سن و سالی دارند که همگان را با تعجب به تماشای خود وا می دارد. اما قصه چیز دیگری است. وجود این عتیقه ها که در نهایت سلیقه در قفسه های چوبی چیده شده، نشان از ذوق و هنرمندی عطار محله در جمع آوری آنها دارد.

وقتی از او درباره جمع آوری این اجناس قدیمی می پرسیم چنین می گوید: از کودکی به وسایلی که بزرگ ترها بیشتر با آنها سر و کار داشتند علاقه مند بودم. همین علاقه باعث شد تا به جمع آوری و نگهداری وسایل قدیمی بپردازم و امروز کلکسیونی از آنها را در مغازه بچینم تا مشتریانم هم از دیدنشان لذت ببرند. تک تک این وسایل خاطراتی را به همراه دارد که برایم ارزشمند است. حتی گاهی اوقات مشتریانم به ذوق می آیند و اگر چیزی از این دست وسایل داشته باشند برایم هدیه می آورند. همین واکنش ها سرآغاز بسیاری از دوستی هایی شده.

تجربه؛ احتیاج کار عطاری

این روزها تقریباً در هر محله ای می توان یک عطاری پیدا کرد. خیلی ها به خاطر قیمت پایین گیاهان دارویی و اندازه سود آن وارد این کار شده اند، اما همه آنها تجربه کافی و آشنایی لازم را برای فروش گیاهان دارویی ندارند، تجربه ای ضروری که در این کار احتیاج است. حسین یزدی عطار 59 ساله یافت آباد در این باره می گوید: عطاری کاری در ظاهر آسان به نظر می رسد، در صورتی که این تصور کاملاً غلط است. اگر در این کار تجربه و شناختی نسبت به گیاهان دارویی نداشته باشی نمی توانی به موفقیت برسی و به مردم یاری کنی. مثلاً اگر کسی برای درمان دل درد به یک عطار بی تجربه مراجعه کند، تنها چیزی که عطار به او پیشنهاد خواهد داد عرق نعناست، اما اگر عطار نسبت به داروها و نحوه مصرف آنها شناخت داشته باشد می تواند داروهای زیادی را پیشنهاد دهد. داروهای گیاهی کمترین عوارض جانبی را دارند و بعلاوه قیمت آن پایین و همواره در دسترس مردم است. پیرمردها و پیرزن ها بیشتر از خواص گیاهان اطلاع دارند و مردم در این منطقه با توجه به عایدی پایینی که دارند ترجیح می دهند از داروهای گیاهی استفاده نمایند.

تهیه دارو از مغازه های مجوزدار

گیاهان دارویی، حاوی مواد مؤثری هستند و مراحل کاشت، داشت و برداشت این گیاهان برای استفاده از خاصیت درمانی آن انجام می شود. باید آماده سازی داروهای گیاهی و تحویل آن به مردم به نحو صحیحی انجام شود تا خاصیت درمانی آن از بین نرود و یا کم نشود. در گیاهان دارویی در صورت بروز آفات باید دقت زیادی داشت، زیرا برای گیاهان دارویی نمی توان از هرگونه سم دفع آفات استفاده کرد؛ بعلاوه رعایت نکردن زمان مناسب برداشت، نحوه خشک کردن گیاهان، عدم نگهداری صحیح و بسته بندی از نکات مهم در تهیه داروهای گیاهی است.

از این رو نباید گیاهان دارویی را از هر کسی یا هر جایی تهیه کرد، زیرا ممکن است گیاهان به ترکیبات قارچ یا باکتری آلوده باشند. بعلاوه گاهی اوقات بعضی گیاهان فقط ظاهری مشابه گیاهان دارویی دارند که به صورت عمد یا غیرعمدی به عنوان گیاهان دارویی فروخته می شوند. عطار محله یافت آباد می گوید: امروزه مصرف انواع گیاهان دارویی به علت افزایش آگاهی مردم، زیادتر از قبل شده و اغلب مردم با داروهایی سر و کار پیدا نموده اند که قبلاً آنها را نمی شناختند. به همین علت بهتر است داروهای گیاهی از مراکزی تهیه شوند که دارای مجوز یا عضو اتحادیه باشند.

آموزش از نوع گیاهی

وقتی از عطار محله مان درباره قدمت و پیشینه گیاهانی که وجودشان مغازه اش را عطرآگین نموده می پرسیم بی هیچ معطلی می گوید: قدمت شناخت خواص دارویی گیاهان، به سالیان دور برمی شود. چراکه این طب در باورهای قدیمی ها ریشه دارد و مردم سرزمین های مختلف برای درمان و بهبود بیماری ها از آن بهره می بردند. به طور معمول این گیاهان به 3 گروه اصلی شامل گیاهان دارویی، گیاهان ادویه ای و گیاهان عطری تقسیم می شوند.

برای مثال آویشن درختچه ای کوتاه و پر شاخه است. شاخه های علفی آن پوشیده از برگ های نازک و متقابل است. برای مصارف دارویی سرشاخه های این گیاه را در اوایل گلدهی جمع آوری و بعد آنها را خشک می نمایند تا از دم نوش آن بنوشند. این گیاه به هضم غذا یاری می نماید، ضد سرفه است و در رژیم لاغری مورد استفاده قرار می گیرد و تشنجات را تسکین می دهد.

خوب یا بد

عطار قدیمی محله یافت آباد معتقد است که اهالی هنگامی که از داروها و قرص های شیمیایی نتیجه ای نمی گیرند، به داروهای گیاهی رو می آورند. داروهای گیاهی خواص مختلفی دارند و برای بیماری های مختلفی می توان از آنها استفاده کرد، البته همه مردم نسبت به آن آشنایی ندارند. به گفته این عطار و پژوهشگر قدیمی استفاده روز افزون مردم از داروهای گیاهی باعث شده تا دست هایی وارد این بازار شود که تنها به سود خود فکر می نمایند و با تبلیغات وسیع محصول خود را معرفی می نمایند که هیچ تضمینی برای بهبودی ندارد. این داروها فقط بحث تبلیغی داشته و برای مصرف نماینده عوارض خواهد داشت. چراکه افراد از راه های مختلف تحت تأثیر این تبلیغات قرار می گیرند و به فکر استفاده از این داروها می افتند.

او به مسئله فروش داروهای غیرمجاز اشاره می نماید و می گوید: داروهای لاغری چه به صورت گیاهی یا از مواد شیمیایی تشکیل شده باشند باید حتماً دارای مجوز وزارت بهداشت باشند. من هم هیچ گاه از این داروها به مشتریانم نمی فروشم. اغلب شهروندان محله تمایلی برای استفاده از این داروها ندارند و به صورت سنتی از گیاهان دارویی استفاده می نمایند. در این منطقه عموماً داروهای گیاهی هواداران بیشتری نسبت به داروهای شیمیایی دارد. متأسفانه تبلیغات گسترده ای که روی داروهای شیمیایی لاغری صورت می گیرد باعث می شود شخص مصرف نماینده تصور کند این داروها هیچ عارضه ای ندارند، این در حالی است که این داروها عوارض جبران ناپذیری برای فرد به همراه دارند.

150 نوع دارو و عرقیات گیاهی در مغازه خوش آب و رنگ عطار قدیمی منطقه یافت می شود که هر کدام برای درمان یا تقویت موردی خاص اثری اعجازآمیز دارد.

20 سال است که عطار شناخته شده یافت آباد در حرفه عطاری چیره دست است و بسیاری از اهالی یافت آباد برای درمان بیماری هایشان سراغ جادوی گیاهان او را می گیرند.

----

*منتشر شده در خبرنگاران محله منطقه 18 در تاریخ 1393/06/09

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 شهریور 1402 بروزرسانی: 24 شهریور 1402 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3720

به "معجزه شفابخش گیاهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معجزه شفابخش گیاهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید