با پول پژو 207 چه خودرو خارجی می توان خرید؟

به گزارش هدا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، بازار خودروهای وارداتی و تعرفه واردات خودرو در ایران سال های زیادی است که در خصوص آن بحث می گردد و منتقدها و هواداران زیادی دارد.

با پول پژو 207 چه خودرو خارجی می توان خرید؟

در 10 اسفند نمایندگان مجلس در مصوبه ای مقرر کردند حقوق ورودی خودروهای سواری در سال آینده حداقل به اندازه هشتاد و شش درصد (86%) ارزش گمرکی آن معین گردد.

در حالی که طبق قانون، کمیسیون ماده یک مرجع معین تعرفه واردات کالاهای وارداتی است، مجلس شورای اسلامی تعرفه ورود خودرو به کشور در سال آینده را 86 درصد اعلام نمود. این مصوبه اما در شرایطی است که واردات خودرو به کشور از خرداد 97 ممنوع شده و برنامه ای قطعی هم برای لغو این ممنوعیت در دست نیست. طبق اخبار رسیده از مجلس، نمایندگان در جریان آنالیز لایحه بودجه 1400، مقرر کردند حقوق ورودی خودروهای سواری در سال 1400 حداقل به اندازه 86 درصد ارزش گمرکی آنها معین گردد.

به گفته کارشناسان، در صورتی که کمیسیون ماده یک با تغییر تعرفه واردات خودرو موافقت نکند، مصوبه مجلس به نوعی قابلیت اجرایی نخواهد داشت. حتی این امکان هم وجود دارد که شورای نگهبان با توجه به محدودیت قانونی، مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو را رد کند.

فربد زاوه کارشناس خودرو در اسفند سال 99 گفته بود که با توجه به اینکه ارز مرجع برای محاسبه تعرفه واردات کالا هنوز همان 4 هزار و 200 تومان است، آزادسازی ورود خودرو به کشور باز هم کاهش شدید قیمت را در پی خواهد داشت. وی با بیان اینکه انتظار می رود لغو ممنوعیت واردات خودرو با همین تعرفه 86 درصدی، به ریزش حداقل 50 درصدی قیمت در بازار وارداتی ها منجر گردد، اضافه کرد: الان خودرویی مانند تویوتا لندکروز، حدودا 50 هزار دلار قیمت دارد که با احتساب نرخ آزاد ارز (برای محاسبه قیمت پایه) و تعرفه 86 درصدی، این خودرو در نهایت با قیمتی حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید و در این شرایط، قیمت مدل های فعلی موجود در بازار شکسته خواهد شد.

فربد زاوه درگفتگو با خبرنگاران به غلط بودن قیمت گذاری دستوری اشاره نمود و شرح داد که با توجه به تعرفه واردات خودرو و افزایش چشم گیر قیمت آن ها و ضعف های موجود در بازار خودروسازی داخلی قیمت ها و رقابت در بازار به شکل درستی شکل نگرفته است.

این کارشناس بازار خودرو بیان نمود: بسیاری از خودروهای خارجی با قیمت کارخانه دلاری نسبت به قیمت ها در بازار ایران اختلاف بسیار شدیدی دارد. خودرو 207 با قیمت حدودی 20 هزار دلار فروخته می گردد که تو این رنج قیمت بسیاری از خودروهای خارجی در حال معامله هستند. بعلاوه در بازار داخلی تویوتا لندکروز با قیمت حدودی 90 هزار ذلاری در حال خرید و فروش است. این قیمت ها در حالی است که قیمت خودروهای داخلی به نسبت قیمت خودروهای خارجی با همان قیمت از نظر کیفیت و امکانات تفاوت های بسیاری را دارند.

به اسم مثال با قیمت حدود 90 هزار دلار توانایی خرید برخی از خودروهای برقی نوین در بازار خارجی را دارید اما در بازار داخلی لندکروزی را می توانید خریداری کنید که برای حداقل 6-7 سال پیش است و خودروهای سال این خودرو وارد کشور نشده است.

بعلاوه فربد زاوه به این موضوع اشاره نمود که با قیمت های 4-5 هزار دلاری تیبا و پراید در دنیا خودروهایی وجود ندارد و حداقل قیمت خودروها در بازارهای دنیای حدود 7-8 هزار دلار است.

با قیمت حدودی پایین تر از 15 هزار دلاری خودروهایی همانند فورد فیستا، نیسان ورسا، هوندا فیت و هیوندای اکسنت وجود دارند که با قیمت مشابه ریالی در حدود 340 میلیون تومان در خارج از کشور معامله می شوند.

با قیمت حدود 20 هزار دلار که خودروهایی در رنج پژو 207 را می تواند خرید، خودروهایی همانند فولکس واگن مدل Jetta، نیسان Versa و تویوتا Corolla 2021 را می توان خریداری کرد.

بنا بر این اختلاف قیمت و اختلاف امکانات و کیفیت اتومبیل ها بین ماشین های داخلی و خارجی با قیمت دلاری مشابه باید دید ممنوعیت واردات و تعرفه 86 درصدی به چه نتیجه ای خواهد رسید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3149

به "با پول پژو 207 چه خودرو خارجی می توان خرید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با پول پژو 207 چه خودرو خارجی می توان خرید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید