گازرسانی به 455 شهر و روستای خراسان شمالی

به گزارش هدا بلاگ، تنها 16 شهر و 290 روستای خراسان شمالی تا سال 92 از گاز برخوردار بودند اما در شش سال اخیر به 449 روستا و 6 شهر دیگر این استان گازرسانی شده است.

گازرسانی به 455 شهر و روستای خراسان شمالی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، شرکت گاز خراسان شمالی شنبه 14 تیر گفت: دولت تدبیر و امید با برافروختن مشعل 449 روستا و 6 شهر، شمار روستاهای برخوردار از گاز این استان را به 739 پارچه و شهرها را به 22 شهر رسانده است.

حسن رضا میربلوکی اضافه نمود: اکنون ضریب نفوذ گاز در مناطق شهری استان 100 درصد و در نواحی روستایی 99.7 درصد است و هم اکنون 739 روستای استان خراسان شمالی از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند در حالی که میانگین کشوری گازرسانی مناطق شهری 96.4 درصد و روستایی 75.3 درصد است.

وی شمار روستاهای این استان را 838 پارچه بیان کرد و گفت: از این تعداد 724 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارند که حتی شماری از روستاهای با جمعیت زیر 20 خانوار استان نیز از نعمت گاز برخوردار شده اند.

میربلوکی گفت: سهم گاز طبیعی در تامین سبد انرژی استان بیش از 80 درصد است در حالی بر اساس هدفگذاری شرکت ملی گاز، سهم گاز در سبد انرژی کشور 75 درصد است که از این حیث خراسان شمالی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ضریب نفوذ گاز روستایی در ابتدای دولت یازدهم را 49 درصد بیان کرد و اضافه نمود: این ضریب در ابتدای تشکیل دولت دوازدهم به 81 درصد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: خط انتقال 16 اینچی تقویتی شهرستان جاجرم به استان سمنان به طول 58 کیلومتر به منظور پایداری گازرسانی و تامین گاز مورد احتیاج طرح توسعه آلومینای جاجرم و همچنین جلوگیری از افت فشار گاز شهرستان های گرمه و جاجرم در فصول سرد و نیز ارتباط خط لوله گاز خراسان شمالی به خطوط سراسری در سمنان در حال اجراست که پیش بینی می گردد در مردادماه سال آینده به بهره برداری برسد.

میربلوکی گفت: در هفته دولت سال جاری، گازرسانی به روستاهای اخلی، دنگل و نجف آباد از توابع شهرستان بجنورد به بهره برداری می رسد که مجموعا 195 خانوار از نعمت گاز بهره مند می شوند.

وی اضافه نمود: در ابتدای تشکیل استان تنها 36 روستا و 9 شهر خراسان شمالی از نعمت گاز برخوردار بودند و حال آنکه اکنون این تعداد به 739 روستا و 22 شهر افزایش یافته است.

میربلوکی به مصوبه شورای اقتصاد در مورد گازرسانی به واحدهای صنعتی و فراوریی و تخصیص یارانه برای اجرای خط اختصاصی اشاره نمود و گفت: بر این اساس با توجه به میانگین مصرف سوخت مایع در مدت سه سال، شرکت های فراوریی و صنعتی از یارانه برقراری انشعاب گاز برخوردار می شوند که تا کنون 109 واحد عمده و صنعتی استان مشمول دریافت یارانه اجرای خط اختصاصی شناخته شده اند که در این راستا عملیات گازرسانی به 87 واحد عمده و صنعتی صورت گرفته است.

وی اضافه نمود: در نتیجه این کار در مصرف سه میلیون و 831 هزار لیتر سوخت مایع صرفه جویی شده است و این واحدها از نعمت گاز برخوردار شده اند که علاوه بر کاهش هزینه های خرید، حمل و نقل و نگهداری سوخت واحدهای صنعتی، یاری شایانی به حفظ محیط زیست شده است، ضمناً عملیات گازرسانی به 14 واحد عمده و صنعتی دیگر در دست اجرا است.

میربلوکی با بیان اینکه در سال گذشته 65 درصد مصرف گاز استان به بخش صنعت تعلق گرفته بود، گفت: اشتغالزایی، بهبود چرخه فراوری، گسترش صنایع، ایجاد ارزش اضافه نموده و بهبود اقتصاد منطقه از جمله مزایای این امر است.

وی اضافه نمود: در حال حاضر 33 صندلی سی ان جی در استان فعال است.

میربلوکی گفت: همچنین با نصب و راه اندازی 41 دکل مخابراتی از این طریق ارتباط کامل ایستگاه ها با واحد مانیتورینگ (نظارت بر مصارف و اندازه گیری گاز) برقرار شده است و فشار، دما و مصرف گاز به طور همزمان در ایستگاه های تقلیل فشار (سی جی اس) و ایستگاه های سوخت گاز طبیعی (سی ان جی) به واحد مانیتورینگ انتقال داده و برخط پایش می گردد که با مانیتورینگ 59 ایستگاه مصارف صنایع فوق عمده، صندلی های سی ان جی و ایستگاه های سی جی اس سطح استان بیش از 89 درصد مصرف کل استان به صورت برخط اندازه گیری می گردد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی، این شرکت را در استفاده از انرژی خورشیدی پیشرو خواند و گفت: در راستای مصوبه هیات وزیران مبنی بر تامین حداقل 20 درصد برق مصرفی ساختمان های دولتی از انرژی های تجدیدپذیر، شرکت گاز استان با اجرای شبکه فتوولتائیک در ساختمان ستاد و 9 ساختمان اداری دیگر در استان و همچنین تامین برق مورد احتیاج یک ایستگاه سی جی اس از این طریق، مجموعا 11 نیروگاه خورشیدی فعال در اختیار دارد.

میربلوکی گفت: ظرفیت فراوری اسمی این نیروگاه ها حدود 27 کیلووات است و با توجه به تجارب پیروز به دست آمده از ساخت آن، در صورت اخذ مجوزهای لازم، این شرکت میخواهد یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 50 کیلووات در بجنورد بسازد که در صورت راه اندازی این نیروگاه، ظرفیت نهایی نیروگاه های خورشیدی شرکت به حدود 77 کیلووات ارتقا خواهد یافت.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

کهن پارس: کهن پارس | مجله همه پارسی زبان های دنیا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1057

به "گازرسانی به 455 شهر و روستای خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گازرسانی به 455 شهر و روستای خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید