پلاکا، محله خدایان در شهر آتن

به گزارش هدا بلاگ، پلاکا (plaka) قدیمی ترین محله آتن به شمار رفته و گاهی آن را محله خدایان نیز می نامند. زمانی که آغاز به قدم زدن در پیاده روهای باریک سنگفرش شده اش می کنید، حسی از سفر به گذشته به شما دست خواهد داد. هنوز کسی نمی داند که نام این محله زیبا و چشم نواز از چه چیزی گرفته شده است.

پلاکا، محله خدایان در شهر آتن

بنا به شایع ترین فرضیه، نام محله پلاکا از یک لوح سنگی عظیم که در نزدیکی تئاتر باستانی دیونیزوس (Dionysus) گرفته شده است. قطعاً شما هم با زیبایی خیره کننده خانه هایی با رنگ های نئوکلاسیک، معماری، باغ های سر سبز و شکوه و جو حاکم در کل ناحیه مسحور می شوید.

حتی آب و هوای پلاکا متفاوت از بقیه مکان ها به نظر می رسد: لطیف تر، پاک تر و پر از عطرهای دلپذیر، مانند هدیه ای از جانب خدایان. اگر می خواهید در اطراف منطقه قدم بزنید، حتماً از قبل یک نقشه تهیه کنید زیرا پلاکا مانند یک هزارتو بوده و احتمال گم شدن شما در پیاده روهای آن کم نیست. در خیابان مرکزی منطقه، یعنی خیابان آدریانوس و سایر خیابان های اطراف، مغازه هایی برای خرید سوغاتی پیدا خواهید کرد.

دیدنی های پلاکا

موزه بچه ها واقع در خیابان کیداثینئون (Kydathinaeon) بهشت بچه ها محسوب می گردد. در اتاق بازسازی شده کوچک زیر شیروانی مقدار زیادی اسباب قدیمی، رادیو و گاز قدیمی آتنی می بینید. نام این اتاق، اتاق مادرعظیم و پدرعظیم است و بچه ها حین بازدید از آن با بعضی رسوم و ویژگی های گذشته فرهنگ شان آشنا می شوند. یک گالری نقاشی بچه ها و اسباب بازی های قدیمی، یک زمین بازی و کتابخانه هم در اینجا وجود دارند. اگر شما هم کودکی دارید قطعاً نباید از جاذبه را از دست بدهید!

میدان فیلوموسوس اِتریا (Filomousos Eteria)، میدان مرکزی این محله، نام خود را از 9 الهه موسیقی و هنر گرفته و در سال 1813 میلادی ساخته شد. انجمنی که به همین نام وجود دارد در راستای ترویج مطالعات یونانی و حفظ گنجینه های باستانی آتن شکل گرفت. در این میدان تعداد زیادی کافه، رستوران و کلوب هایی با موسیقی زنده پیدا خواهید کرد. مغازه های سوغاتی فروشی زیادی نیز در اینجا به چشم می خورند.

یادمان لیسیکراتس (Lysicrates)، برای گرامیداشت حامی اقتصادی اجراهای هنری تئاتر دیونیزوس ساخته شد. در آتن باستان، تمام اجراهای تئاتری توسط شهروندان ثروتمند حمایت اقتصادی می شدند که به آن ها کوریگی (chorigoi) یا حامی اقتصادی می گفتند. به حامی برترین اجرا جایزه ای داده می شد. لیسیکراتس مردی غنی بود که جایزه سال 334 قبل از میلاد را برنده شد. او تصمیم گرفت یک یادمان برای نگهداری جایزه اش بسازد. این یادمان که در خیابان باستانی تریپودس (Tripodes) واقع شده است امروزه قابل بازدید برای عموم است. در سال 1658 صومعه کاپاکینوس (Cappuccinos) در آنجا ساخته شد و در سال 1669 این خانواده یادمان را خریداری کردند. لرد بایرون در سفر دومش به یونان در این صومعه اقامت داشت.

موزه دانشگاه آتن، در ساختمانی در خیابان تولوس (Tholos) قرار داشته و در گذشته خانه معماری به نام کیلِئانتیس (Kleanthis) بود؛ ولی بعد از مرگ وی خانه اش تبدیل به اولین دانشگاه آتن شد. امروزه اما این بنا محل موزه دانشگاه آتن می باشد.

موزه کَنلوپولوس (Kanellopoulos) در سال 1976، بعد از اهدای مجموعه شخصی پاولوس (Pavlos) و الکساندر کنلوپولوس به دولت آتن ساخته شد. این مجموعه در خانه ای نئوکلاسیک متعلق به خاندان میکائلا واقع شده است و شامل یافته های باستان شناسی و آثار هنری متعلق به دوران پیش از تاریخ تا به امروز است.

کهن پارس: کهن پارس | مجله همه پارسی زبان های دنیا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2171

به "پلاکا، محله خدایان در شهر آتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلاکا، محله خدایان در شهر آتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید