هنگامی که ویروس کرونا حس بویایی شما را می گیرد

به گزارش هدا بلاگ، نابویایی - از دست رفتن حس بویایی- ممکن است ناتوانی باشد که به چشم نیاید، اما زندگی با آن مشکل روانی زیادی ایجاد می کند و درمانی واقعی هم برای آن وجود ندارد.

هنگامی که ویروس کرونا حس بویایی شما را می گیرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه در حالیکه شمار فزاینده ای از افراد از عفونت ویروس کرونا بهبود می یابند، برخی از آنها ظاهرا دچار ناتوانی درازمدت در تشخیص بوها می شوند.

از دست رفتن بویایی فقط لذت زندگی شما را کم نمی کند، بلکه افراد دچار ممکن است بوی دود آتش، گاز نشت کرده یا سطل زباله شسته نشده را تشخیص ندهند.

همچنین تجربه غذا خوردن هم کاملا تحت تاثیر قرار می گیرد، استشمام بوی غذا نقش مهمی در لذت بردن ما از غذا دارد و اختلال بویایی حس چشایی را هم تا حدی مختل می کند.

نابویایی ممکن است به علل گوناگونی ایجاد گردد، از جمله پولیپ های بینی، التهاب مزمن بینی، دیابت، بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون.

اکنون ویروس جدید کرونا به فهرست علل نابویایی افزوده می گردد و گاهی همین یک علامت به تشخیص کووید-19 در برخی موارد منجر می گردد.

هنگامی افراد حس بویایی شان را از دست می دهند و این حس باز نمی گردد، تغییری واقعی در کیفیت زندگیشان به وجود می آید و ممکن است دچار افسردگی شوند. به خصوص اگر این از دست رفتن بویایی برای ماه های زیادی طول بکشد، مسئله ای اساسی برای فرد ایجاد می کند.

در حال حاضر درمان خاصی برای این عارضه وجود ندارد. گرچه به نظر می رسد که با رفع کردن علت زمینه ای باید بویایی فرد بازگردد، اما مشکل نوبویایی ناشی از ویروس این است که درمان عفونت ویروسی اثری بر بازگرداندن بویایی ندارد.

نخستین گزارش ها نشان می دهند که حدود 80 درصد بیماران مبتلا به کوووید-19 به طور خودبخودی در کمتر از یک ماه بهبود می یابند و در بسیاری از افراد این بهبودی سریع تر و در هشت تا 10 روز رخ می دهد.

در برخی از افراد بیماری نورون های بویایی را که بوها را شناسایی می کنند، نابود می کند، البته این سلول های عصبی که در عقب بینی قرار دارند، می توانند باززایی کنند و دوباره فعال شوند.

دو بیمارستان در پاریس، روچیلد و لاریبوزیر، یک بررسی به نام CovidORL را برای تحقیق درباره این پدیده شروع کرده اند تا تاثیر شوینده های بینی متفاوت در علاج نابویایی را امتحان کنند.

تاثیربخشی یک درمان بر اساس کورتیزون (یک داروی استروئیدی) در موارد نابویایی پس از سرماخوردگی نشان داده شده و امیدهای برای حل این مشکل برانگیخته است.

رویکرد درمانی دیگر برای این عارضه بازآموزی بویایی یعنی تلاش برای تحریک تداعی های بوهای خاص در حافظه است.

براین کار باید پنج ماده رایحه دار در آشپزخانه را که خیلی بویشان را دوست دارید، مثل دارچین یا آویشن را انتخاب کنید و دوبار در روز برای پنج تا ده دقیقه آنها را بو کنید و هنگام بو کردن به آنها نگاه بیندازید.

کهن پارس: کهن پارس | مجله همه پارسی زبان های دنیا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1076

به "هنگامی که ویروس کرونا حس بویایی شما را می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنگامی که ویروس کرونا حس بویایی شما را می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید