مضراتی که کمبود ویتامین ب 12 دارد

به گزارش هدا بلاگ، کمبود ویتامین ب 12 در کسانی که دچار مسائل گوارشی هستند و یا داروهای اسید معده دریافت می نمایند و همچنین در کسانی که رژیم های گیاهی را انتخاب نموده اند، شایع است.

مضراتی که کمبود ویتامین ب 12 دارد

به گزارش خبرنگاران، ویتامین ب 12 یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای سلامت کلی بدن است و در فراوری سلول های سالم و حفظ عملکرد مناسب اعصاب نقش دارد.

مهم است که هر کسی بخصوص زنان به مقادیر کافی این ویتامین را به وسیله رژیم غذایی دریافت کند.

با این حال از 8 حقیقت مهم در خصوص فقر ویتامین ب 12 نباید چشم پوشی کرد:

فقر ویتامین ب 12 با خستگی مدام در ارتباط است

اگرچه ویتامین ب 12 در فراوری سلول های خونی و حمایت از عملکرد اعصاب موثر است اما نقش مهمی نیز در تبدیل مواد مغذی به انرژی دارد.

اگر شما مدام احساس خستگی و ضعف می کنید، وقت آن رسیده که ویتامین ب 12 بیشتری را از راه رژیم غذایی دریافت نمایید.

از قلم نیاندازید که محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز و تخم مرغ، بوقلمون، مرغ، ماهی و شیر بیشترین میزان ویتامین ب 12 را دارند.

گیاهخواران آسیب پذیرتر هستند

بیشترین میزان ویتامین ب 12 در محصولات حیوانی یافت می گردد و کسانی که تابع رژیم های غذایی گیاهی هستند، برای جلوگیری از ابتلا به فقر ویتامین ب 12 باید مکمل های این ویتامین را دریافت کنند. خستگی و سرگیجه های مداوم از علائم اصلی فقر ویتامین ب 12 در گیاه خواران است.

بزرگسالان سالمند در معرض خطر هستند

هر کسی در هر سنی می تواند دچار فقر ویتامین ب 12 گردد اما مسائل جدی سلامتی در صورت فقر این ویتامین زمانی بیشتر می گردد که شما بیش از 50 سال سن داشته باشید. در صورت تشدید مشکل و عدم جبران فقر ویتامین ب12 به وسیله غذا در بزرگسالان، بنا به توصیه پزشک شاید احتیاج به تزریق این ویتامین و یا استفاده از مکمل ها باشد.

داروهای سوزش سر دل مقصر فقر ویتامین ب 12 هستند

این داروها از آنجا که فراوری اسید معده را سرکوب می کنند، جذب ویتامین ب 12 را سخت تر می کنند. اگر داروهای تجویزی برای سوزش سر دل مصرف می کنید و علائمی از قبیل ضعف، سرگیجه یا خستگی دارید، با پزشک تان درباره احتمال کمبود ویتامین ب 12 مشورت کنید. مصرف منظم مکمل های این ویتامین می تواند بر غلبه بر این شرایط یاری کند.

ممکن است فقر ویتامین ب 12 با دمانس اشتباه گرفته گردد

نشانه های کمبود این ویتامین اغلب مشابه زوال عقل است، از قبیل از دست دادن حافظه، گیجی، مسائل تفکر و استدلال و همین مساله تشخیص کمبود ویتامین از زوال عقل را مشکل می نماید به خصوص افرد مسن که در معرض خطر هر دوی این ها هستند و غالبا شرایطشان با هم تداخل دارد.

75 تا 90 درصد افراد دچار کمبود ویتامین ب 12 عوارض عصبی مانند زوال عقل دارند ولی حتی کاهش ب 12 در افراد جوان هم به طور تیپیک علایم زوال عقل را نشان می دهد.

زنان بیشترین احتیاج به ویتامین ب 12 را دارند

هرکسی به این ویتامین احتیاج دارد اما افراد خاصی مانند سالمندان و زنان باید بیشترین میزان ویتامین ب 12 را دریافت کنند.

میزان احتیاج روزانه زنان بخصوص زنان باردار به این ویتامین 2.8 میکروگرم است در حالی که این میزان برای مردان 2.4 میکروگرم است.

کمبود ویتامین ب 12 باعث آسیب دائمی می گردد

کمبود ویتامین ب 12 که سالها ادامه داشته باشد، تشدید می گردد و می تواند آسیب عصبی غیرقابل بازگشت را ایجاد کند.

از دست دادن حافظه، گیجی، ناتوانی در تمرکز، آسیب های عصبی، بی خوابی، اختلال در نعوظ حتی مسائل روده و کنترل مثانه از دیگر عوارض کمبود طولانی مدت ب 12 است. بسیاری از این عوارض در صورت تشخیص سریع و درمان می تواند معکوس گردد.

ممکن است بچه ها هم به کمبود ویتامین ب 12 مبتلا شوند

کمبود ویتامین ب 12 در بچه ها جدی است و می تواند با علائمی نظیر کم خونی، مسائل حرکتی، مشکل رسیدن به نقاط عطف رشد و اختلال رشد همراه باشد که ممکن است منجر به مرگ گردد.

کمبود ویتامین ب 12 در نوزادان نادر است اما می تواند رخ دهد البته اگر کودکی تغذیه بدون غذاهای حیوانی داشته باشد یا اگر شیر مادری که گیاهخوار است را بخورد یا بعد از دوران نوزادی همچنان فقط شیر مادرش را بخورد.

بر طبق یک مطالعه که نتیجه آن در ژورنال پزشکی بچه ها منتشر شده است، مصرف مکمل های ب 12 توسط مادران در دوران بارداری می تواند از پیش آمدن این مشکل برای نوزادان جلوگیری کند.

منبع: ایرنا

کهن پارس: کهن پارس | مجله همه پارسی زبان های دنیا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2588

به "مضراتی که کمبود ویتامین ب 12 دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضراتی که کمبود ویتامین ب 12 دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید