شبیه سازی؛ مهم ترین مولفه در برگزاری نمایشگاه مجازی

به گزارش جاذبه های چارگون، محمد انصاری نیا؛ مجری برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی صنایع آموزشی و دستاوردهای مدارس و مراکز غیردولتی در گفت وگو با خبرنگاران درباره الزامات اساسی برای برگزاری یک نمایشگاه مجازی در حوزه فرهنگی گفت: با توجه به اینکه در بیشتر نمایشگاه های دنیا در کنار نمایشگاه های فیزیکی نمایشگاه های مجازی تحت وب وجود دارد، این بستر به افرادی که توانایی حضور ندارند مفید است. بنابراین در شرایط کنونی امروز، به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحریم ها برای جذب مشارکت کننده ها و بازدیدکننده های داخلی و خارجی و مخاطبان بین المللی اهمیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب دوچندان است.

شبیه سازی؛ مهم ترین مولفه در برگزاری نمایشگاه مجازی

وی ادامه داد: نمایشگاه مجازی یک نوع تعامل و حضور در زمان برگزاری نمایشگاه و بعد از برگزاری آن است؛ همچنین فرایند انتقال تجربیات رویداد به صورت مدرن به حساب می آید.

وی در تشریح خدمات ارائه شده در نمایشگاه های مجازی گفت: در واقع نمایشگاه مجازی یک تصویر مجازی از نمایشگاه را به صورت دو بعدی و سه بعدی نمایش می دهد. در نگاه اول نمای کلی از فضای نمایشگاهی با سالن ها در آن وجود دارد که سالن ها بر اساس مشارکت کنندگان و نوع خدمات تقسیم بندی می شوند.

انصاری افزود: در نمایشگاه مجازی کتاب طبیعتا هر سالن به بخش ها و دسته بندی معمول کتاب ها اختصاص داد.

در نمایشگاه مجازی کتاب طبیعتا هر سالن به بخش ها و دسته بندی معمول کتاب ها اختصاص داد. در حقیقت هر آنچه که در چینش نمایشگاه فیزیک دیده می شود باید در نمایشگاه مجازی هم به مخاطب داد. بعد از تقسیم بندی و انتخاب سالن ها، وقتی بازدیدکننده وارد فضا می شود بخشی به نام کانتر نمایشگاه باید وجود داشته باشد تا بازدیدکنندگان برای دریافت اطلاعات به آن رجوع کنند. در این بخش افراد می توانند از راهنمایان فرضی یا حقیقی راهنمایی بگیرند

در حقیقت هر آنچه که در چینش نمایشگاه فیزیک دیده می شود باید در نمایشگاه مجازی هم به مخاطب داد. بعد از تقسیم بندی و انتخاب سالن ها، وقتی بازدیدکننده وارد فضا می شود بخشی به نام کانتر نمایشگاه باید وجود داشته باشد تا بازدیدکنندگان برای دریافت اطلاعات به آن رجوع کنند. در این بخش افراد می توانند از راهنمایان فرضی یا حقیقی راهنمایی بگیرند. از دیگر مواردی که باید در یک نمایشگاه مجازی وجود داشته باشد، بردهای اطلاعاتی است؛ در واقع در قسمتی از سالن بردی وجود دارد که اسامی شرکت کنندگان روی آن درج شده است.

انصاری نیا گفت: حتی می توان به مخاطب امکان جست وجو مکان یا کتاب مورد نطر را داد و فرد طبق جست وجویی که داشته با یک کلیک وارد غرفه مدنظرش شود. برای یک نمایشگاه مجازی اعمال افراد در غرفه ها اهمیت زیادی دارد. بعد از وارد شدن در غرفه موردنظر کانتر اطلاعاتی گفته شده باید برای هر غرفه وجود داشته باشد تا کاربر بتواند اطلاعات موردنیاز خود را درباره کتاب ها دریافت کند. این اطلاعات باید شامل نام کتاب، نوع چاپ حتی نوع کاغذ و ابعاد اصلی کتاب است که باید به کاربر داده شود.

لازم به ذکر است؛ همچین بنرهای جانمایی شده هم برای جذب بهتر مخاطب اهمیت زیادی دارد که مدیریت آن بر عهده هر غرفه دار است.

وی با اشاره به دیگر بخش های مهم در برگزاری یک نمایشگاه مجازی گفت: یکی از بخش های مهم در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران هندلینگ فروش است که باید پشتوانه های دیتای قوی را برای آن درنظر گرفت تا تعداد زیادی از افراد بتوانند خرید آنلاین به صورت یک جا داشته باشند.

این کارشناس در عرصه برگزاری نمایشگاه های مجازی گفت: نکته مهم اینجاست که بسکمک از افرادی که هرساله از نمایشگاه کتاب تهران بازدید می کنند، قصد خرید کتاب و بازدید فیزیکی دارند، بنابراین نمایشگاه مجازی باید نهایت شبیه سازی را در فرایند شناخت کتاب به مخاطب بدهد.

وی افزود: در این رابطه یعنی فروش کتاب، پهنای باند اهمیت زیادی خواهد داشت. با اینکه بعد از برگزاری به صورت آنلاین به صورت آفلاین هم برگزار می شود اما این فرایند فروش حجم زیادی از کتاب ها در همان بازه آنلاین اهمیت زیادی دارد. همچنین یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه مجازی ادامه دار بودن آن در طول سال است یا اینکه خدمات مشابهی در طول سال ارائه دهند.

الزام

نکته مهم اینجاست که بسکمک از افرادی که هر ساله از نمایشگاه کتاب تهران بازدید می کنند، قصد خرید کتاب و بازدید فیزیکی دارند، بنابراین نمایشگاه مجازی باید نهایت شبیه سازی را در فرایند شناخت کتاب به مخاطب بدهد

ایجاد شبکه مجازی

انصاری نیا خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های اصلی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بخش فروش و سامان دهی بن هاست؛ همچنین از دیگر از ویژگی های نمایشگاه های این چنینی ایجاد یک نوع شبکه مجازی است که با فراهم کردن آن فضایی در محیط وب نمایشگاه به وجود می آید که مخاطب می تواند در بستر با دیگران در تعامل باشد.

وی افزود: این شبکه می تواند به صورت اتاق های مجزا برای میزگردهای تجاری یا گروه های دانش آموزی یا دانشجویی برای تعامل بیشتر در نطر گرفته شود. همچنین تعامل میان نویسندگان و مخاطبان که بتوانند در آن جا بحث و گفت وگو کنند هم از دیگر مزایای راه اندازی شبکه مجازی است.

به گفته انصاری نیا، بنابراین، می توان یک شبکه مجازی نمایشگاه کتاب طراحی کرد که افراد بتوانند با همدیگر بحث و مصاحبه داشته باشند. این شبکه مجازی می تواند پایه اساس دیتا سنتری برای این منظور باشد.

راه اندازی VR سخت است

انصاری نیا با اشاره به استفاده از واقعیت مجازی یا فناوری VR گفت: بحث دیگری هم در فرآیند اجرایی نمایشگاه مجازی مطرح است، به کارگیری واقعیت مجازی است. برای راه اندازی VRها یا همان واقعیت مجازی زیرساخت بسیار قوی را می طلبد که بتواند در اصل واقعیت مجازی این نمایشگاه را در اختیار مخاطب قرار دهد. لازم به ذکر است، واقعیت مجازی استفاده از ابزارهای پیشرفته رسانه ای برای ایجاد یک محیط مجازی از یک محیط واقعی که شبیه سازی شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از جذابیت های نمایشگاه فیزیکی شور و هیجان و جنب وجوش افرادی است که در رفت و آمد هستند، حال اگر با عینک های VR این نمایشگاه را به عرصه ظهور درآورد، نه صد در صد بلکه شصت درصد مخاطبان سابق بازدید خواهند کرد. در واقع به کارگیری VR میزان بازدیدکنندگان را دو چندان خواهد شد، چراکه

با توجه به اینکه یکی از جذابیت های نمایشگاه فیزیکی شور و هیجان و جنب و جوش افرادی است که در رفت و آمد هستند، حال اگر با عینک های VR این نمایشگاه را به عرصه ظهور درآورد، نه صد در صد بلکه شصت درصد مخاطبان سابق بازدید خواهند کرد. در واقع به کارگیری VR میزان بازدیدکنندگان را دوچندان خواهد شد، چراکه به طور دقیق مخاطب حس می کند که در فضای نمایشگاه حضور دارد

به طور دقیق مخاطب حس می کند که در فضای نمایشگاه حضور دارد؛ اما راه اندازی آن نیازمند بسترهای فناوری سختی است.

وی با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه مجازی بین المللی صنایع آموزشی و دستاورهای مدارس و مراکز غیردولتی گفت: این نمایشگاه که وابسته به وزارت آموزش و پرورش است قرار است آذرماه سال جاری برگزار شود. در واقع نوعی تعامل میان مدارس است که اطلاعات و تجربیات یکدیگر را به اشتراک می گذارند. در این راستا به خانواده ها کمک می شود تا در انتخاب مدارس پیروز تر عمل کنند.

انصاری نیا تاکید کرد: از امکاناتی که قرار است در این نمایشگاه ارائه شود، تدارک فضایی برای رویدادها و وبینارها در راستای بارگزاری محتوا به صورت چت، پرسش و پاسخ ها است. فضای بعدی که در نظر گرفتیم ایجاد ارتباط بی تو بی است که ارتباط با نمایشگاه را به صورت فیلتری براساس نیاز مخاطبان فراهم می کند.

وی افزود: فضایی هم برای کارآفرینان، استارتاپ ها، شرکا و سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است که با یک کلیک یکدیگر را پیدا خواهند کرد.

به گفته انصاری نیا، فضای دیگر تعبیه شده، سالن همایش و ویدئو کنفرانس است که به صورت آنلاین و آفلاین در نظر گرفته شده است. حال برحسب نیاز بخش هایی به این نمایشگاه اضافه و کم می شود. برای مثال فرآیندی برای ارائه کارت ویزیت یا به اشتراک گذاری شماره تماس از به روزرسانی های جدید این نمایشگاه به حساب می آید.

اولین و مهم ترین

انصاری نیا با اشاره به عدم برخی باگ های زیرساختی در امر فناوری نمایشگاه های مجازی گفت: در برگزاری نمایشگاه مجازی رفع باگ های زیرساختی اهمیت بسکمک دارد. بزرگ ترین چالش می تواند خرید و فروش کتاب باشد که اگر این قسمت خوب کار کند نتیجه بسیار بزرگی را رقم خواهد زد. در واقع باید در بحث برگزاری نمایشگاه مجازی یک فرض را به عنوان مهم ترین هدف در نظر گرفت که که باگ یا شکافی در این بخش صورت نگیرد. حتی اگر قرار است یک سال دیگر هم این نمایشگاه برگزار نشود بهتر از آن است که در اولین برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب این شکاف ها مانع برگزاری استاندارد و استفاده آن از سوی کاربران شود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شبیه سازی؛ مهم ترین مولفه در برگزاری نمایشگاه مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبیه سازی؛ مهم ترین مولفه در برگزاری نمایشگاه مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید