خبرنگاران پرتو شفافیت در صندوق های بازنشستگی

به گزارش هدا بلاگ، تهران- خبرنگاران- روزنامه ایران در یادداشتی آورد: اگر مردم از آنچه در جامعه در حال وقوع است، اطلاع نداشته باشند و اقدامات مسئولان از دیده ها پنهان بماند، قادر به ایفای نقش معنادار در امور اجتماعی نخواهند بود.

خبرنگاران پرتو شفافیت در صندوق های بازنشستگی

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با درج یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: برهمین اساس، شفافیت، به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی در همه تعاریف متعدد حکمرانی خوب مورد تأکید قرار گرفته است زیرا شفافیت، سوای اهمیت ذاتی خود، شرطی ضروری برای تحقق کارنمودهای مثبت سایر عناصر اصلی حکمرانی خوب (پاسخگویی، مشارکت، مسئولیت پذیری و حاکمیت قانون و...) نیز محسوب می گردد. درواقع، شفافیت با الزام مدیران به پاسخگویی، امکان بروز فساد در نظام خدمات عمومی را خشکانده و اعتماد عمومی به نظام حاکم را تثبیت و تقویت می نماید. تجارب دنیای تأیید می نماید که همه حکومت ها با درجات متفاوتی، در معرض تهدید بنیان برافکن فساد مالی قرار دارند.

در چنین شرایطی، یک راه حل، واکنشی و متکی بر مجازات مجرمان است، اقدامی که حتماً، لازم اما یقیناً، ناکافی است. راه حل دوم، کنشی و مبتنی بر پیشگیری به وسیله انسداد روزنه های رخنه مرتکبان فساد مالی به ساختارهای مالی و سلب آزادی عمل از آنان است و اینجاست که اهمیت مضاعف شفافیت، هویدا می گردد زیرا شفافیت؛ سریع ترین، کم هزینه ترین، ساده ترین، پایه ای ترین و قابل اعتمادترین سازوکار برای مبارزه با فساد (هم در پیشگیری و هم کشف جرم)، افزایش مسئولیت پذیری و پاسخگویی، ارتقای شایسته سالاری، مشارکت فعال و مؤثر مردمی، کاهش هزینه و زمان و در نتیجه، افزایش کارآمدی و سرمایه اجتماعی است.

شفافیت رانت ها را نیز محو می نماید؛ زیرا با علنی شدن پروژه ها و اقدامات، دسترسی به آنها برای همگان آزاد و رقابتی می گردد. علاوه براین، شفافیت، مانع استخدام های غیرضروری، شده و نیروی انسانی ناکارآمد در سازمان ها و بنگاه های مالی را کاهش می دهد و با شناسایی دستگاه ها و قوانین غیرضروری یا متعارض؛ بستر تحولات کلانی مانند تقویت و تسریع خصوصی سازی های کارآمد را فراهم می نماید.

افزایش تعداد و ارقام فساد مالی های شناسایی شده در کشورمان طی سال های اخیر، هرچند، به دغدغه افکار عمومی بابت گسترش دامنه این جنس از فساد دامن زده اما این تحول، در بطن خود، حاوی پیغام عزم جزم حاکمیت برای فساد زدایی قاطع است که رخدادی مثبت و نویدبخش محسوب می گردد. اکنون، مسئولان نظام به این جمع بندی واقع بینانه رسیده اند که همزمان با شناسایی و مجازات مرتکبان فساد مالی باید گام کارسازتری برداشت و امکان وقوع چنین جرایمی را به حداقل ممکن کاهش داد. همین اجماع فکری، راه به رسمیت شناختن شفافیت و تن دادن به الزامات اجرایی آن را هموار نموده است.

اینجانب نیز با درک اهمیت شفافیت در همه مسئولیت هایی که برعهده داشته ام، همیشه کوشیده ام از مزایای متعدد و متنوع شفافیت برای مهار فساد مالی، قبل از وقوع و شناسایی مفسدان پس از ارتکاب جرم استفاده کنم و ازجمله، در مدت تصدی وزارت صمت ضمن راه اندازی و تقویت ساختارهای پیشگیرانه و ضدفساد شفافیت، بسیاری از مدیران متخلف را نیز شناسایی و عزل کردم. پس از معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در جلسه رأی اعتماد 5 آبان 97 و هنگام تشریح برنامه خود و ارائه منشور ارائه خدمات جدید برای وزارتخانه تأکید کردم که شفافیت و مبارزه با فساد در همه شئون این وزارتخانه به عنوان بند اول این منشور آورده شده و من زیرساخت هایی را به وجود خواهم آورد که کل معاملات به طور مکتوب در اختیار مردم قرار بگیرد. بعضی مطرح می نمایند... ما چیزی از مردم پنهان نداریم. ما مکلف به شفافیت هستیم زیرا شفافیت پایه برخورد با فساد است.

پس از شروع فعالیت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از پرمخاطب ترین وزارتخانه های کشور، باوجود گستردگی مأموریت های خود و چالش های متعدد وزارتخانه، اجرایی سازی شفافیت را هرگز به حاشیه نراندم و ازآنجا که بازنشستگان در زمره مخاطبان مهم این وزارتخانه هستند به مدد همکارانم، شفافیت در صندوق های بازنشستگی را در صدر فهرست اولویت هایم قرار دادم. در نظام های بازنشستگی توسعه یافته، افشای کلیه اطلاعات به عنوان قاعده و عدم افشای آن تنها در موارد استثنایی که زیان اثبات شده و قطعی برای ذی نفعان صندوق دارد، پذیرفته شده است. درواقع، صندوق های بازنشستگی پیشرو در دنیا، بالاترین حد شفافیت ممکن را هدف گذاری نموده اند، تا آنجا که بعضی صندوق های بازنشستگی عظیم در کشورهای توسعه یافته حتی فیلم جلسات اعضای هیأت امنا و کمیته سرمایه گذاری خود را نیز به وسیله اینترنت در معرض دید همگان قرار می دهند و جزئیات تصمیمات اعضا را به اطلاع عموم می رساند، حتی در مواردی که صندوق براساس قانون ملزم به لحاظ کردن ملاحظات غیرمالی در تصمیمات سرمایه گذاری خود است، اثرات مالی ناشی از این تصمیمات را محاسبه و به صورت شفاف به افکارعمومی اعلام می نماید.

در حوزه شرکت های زیرمجموعه صندوق های بازنشستگی نیز، طبیعتاً شرکت های بورسی و غیربورسی ازنظر میزان شفافیت و افشای اطلاعات در سطوح متفاوتی قرار دارند و شرکت های بورسی بنا بر الزامات قانونی ناچار به افشای بخشی از اطلاعات خود همچون صورت های مالی و گزارش عملکرد هیأت مدیره هستند. براین اساس، 27 فروردین 99 عرضه اولیه سهام شستا که عنوان پرافتخار عظیم ترین عرضه اولیه در تاریخ بورس ایران را به خود اختصاص داد و مبالغ حاصل از فروش این سهام به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز شد تا صرف سرمایه گذاری های هوشمند و تقویت کیفیت خدمت رسانی به ذی نفعان سازمان گردد. از ابتدای سال جاری، تا به امروز 85 درصد عرضه های اولیه متعلق به بنگاه های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و درعین حال، شرایط مطلوب فعلی، انتها فرایند شفاف سازی این وزارتخانه نیست زیرا طبق هدف گذاری محوری انجام شده تا انتها سال جاری 85 درصد کل بنگاه های وابسته به صندوق های چهارگانه، وارد تالارهای بورس خواهند شد تا زیر ذره بین سهامداران و کارشناسان قرار گیرند. صندوق های بازنشستگی، به دلیل ابعاد عظیم سرمایه گذاری های خود و تعدد شرکت های بورسی زیرمجموعه خود این توانمندی را دارند تا با ارتقای شفافیت خود، گوی سبقت را براحتی از سازمان بورس ربوده و به وسیله مشخص استانداردهای بالاتر برای شرکت های وابسته خود، قادرند، در عمل، حتی انگیزه و عملکرد سازمان بورس برای ارتقای شفافیت در کل بازار را افزایش چشمگیر دهند.

به عنوان مثال، اگر شرکت های زیرمجموعه صندوق ها، کلیه معاملات و دادوستدهای مالی با شرکت های وابسته خود را با جزئیات کامل ازجمله، قیمت معامله و مقایسه آن با قیمت عادلانه معامله افشا نمایند، این موضوع، می تواند از بخش مهمی از مفسده های موجود و سوءاستفاده های رایج که منجر به تحمیل زیان آن به سهامداران خرد در بورس می گردد، پیشگیری کند و در صورت اعمال چنین الزامات ضدفسادی از سوی صندوق ها؛ بخش عظیمی از شرکت های بورسی هم اختیاری یا با اجبار و قانع کردن احتمالی سازمان بورس اقدامات مشابهی را به مرحله اجرا می گذارند که برنده نهایی چنین تحولی، مردم و بازنده قطعی آن، مفسدان مالی و رانت خواران هستند که از پرتو شفافیت در دخمه های فساد، گریزی نخواهند داشت.

شفافیت، پادزهر کارساز فساد و بخشی تفکیک ناپذیر از هر برنامه ضدفساد است. اجماع ملی کنونی برای فساد زدایی از حوزه های مالی کشور، فرصت مناسبی است تا با توسعه شفافیت؛ نظام جمهوری اسلامی و ایران عزیز را از شر ویروس منحوس و جان سخت فساد مالی، مصون نگه داریم.

کهن پارس: کهن پارس | مجله همه پارسی زبان های دنیا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1439

به "خبرنگاران پرتو شفافیت در صندوق های بازنشستگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پرتو شفافیت در صندوق های بازنشستگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید