خبرنگاران ایران؛ همسایه روزهای سخت افغانستان

به گزارش هدا بلاگ، تهران- خبرنگاران- حادثه تلخ آتش سوزی گمرک اسلام قلعه در هرات افغانستان علاوه بر خسارات مالی فراوان به این کشور و مردم رنجدیده آن، بار دیگر اتحاد و همبستگی دیرین دو همسایه را در شکلی جدید به نمایش گذاشت.

خبرنگاران ایران؛ همسایه روزهای سخت افغانستان

روز شنبه در اولین ساعات پس از آغاز آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه، رسانه های ایران با جدیت آن را دنبال کرده و موجب واکنش سریع دولت ایران در کمک رسانی به کشور همسایه و تاجران افغانستانی فعال در این منطقه اقتصادی شدند.

تخمین های نخستین از میزان خسارات وارده ناشی از این آتش سوزی مهیب حاکی است که چیزی بیش از 50 میلیون دلار کالا در این آتش سوزی خسارت وارد شده است.

سکوت ناتو و کمک آتش نشانی خراسان رضوی

شبکه تلویزیونی آریانیوز افغانستان در گزارشی اعلام نمود: اگر کمک سازمان آتش نشانی استان خراسان رضوی ایران نبود، معلوم نبود آتش نشانان هراتی چگونه می توانستند این حجم از شعله های کنترل نشدنی را مهار کنند و این در حالی بود که نیروهای پیمان ناتو به درخواست های مکرر دولت افغانستان برای فرستادن هلیکوپتر آب پاش پاسخی نداده بودند.

این رسانه افغانستانی اضافه کرد: کمک ایران هم در مهار آتش سوزی و هم در فراهم کردن مکانی امن برای کامیون هایی که بدنبال مکانی امن برای فرار از آتش بودند و نمی توانستند به سوی هرات حرکت کنند، حیاتی و نجات بخش تاجران بود.

آریانا نیوز اضافه کرد: آنچه مهم است، شتافتن سریع ایرانی ها برای کمک و امتناع نیروهای خارجی از فرستادن هلیکوپتر آتش نشانی به محل حادثه است.

این رسانه افغان اضافه کرد: این که دلیل امتناع نیروهای ناتو چه بوده، هنوز روشن نیست. اما یک موضوع به خوبی در این حادثه روشن شد. اینکه همسایه ها در روزهای خوب و بد کنار هم قرار دارند، در حالی که بیگانگان در روز بد به درد کسی نمی خورند.

نیروهای خارجی رفتنی اند اما همسایگان ماندنی

تارنمای شبکه آریانا نیوز نیز در گزارشی نوشت: این مسئله نشان داد که نیروهای خارجی دیر یا زود از افغانستان رفتنی هستند، ولی همسایگان همواره در کنار هم بوده و مناسبات نیک مبتنی بر احترام متقابل راهی است برای سعادت و آرامش در منطقه.

این رسانه اضافه کرد: آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه آیینه همکاری و همکمک منطقه ای به شمار می رود و نیاز است که مسئولان و مقامات افغانستان روی آن حساب ویژه باز کنند.

تارنمای خبری طلوع نیوز افغانستان نیز با اشاره به واکنش سریع ایران به حادثه آتش سوزی در مرز این کشور نوشت: با وجود اینکه آمریکایی ها در این ولایت از تجهیزات پیشرفته و بالگرد برای اطفاء حریق برخوردار بوده اند، اما حاضر نشدند اندکی از توانایی های لجستیکی خود را اختیار طرف افغانستانی قرار دهند.

طلوع نیوز اضافه کرد: اما آتش نشانان ایرانی برای مهار حریق اعزام شدند و بیمارستان شهر تایباد نیز به صورت آماده باش کامل درآمد.

وقتی آمریکا و ناتو درخواست کمک هرات را پاسخ ندادند/ #آتش-در-خانه-همسایه

همچنین، رسانه صدای ملت افغانستان نوشت: مقامات محلی در ولایت هرات پس از وقوع آتش سوزی خواستار کمک نیروهای آتش نشانی ایران و نیروهای ناتو مستقر در خاک افغانستان شدند که بلافاصله نیروهای امدادی و آتش نشانی از ایران به محل حادثه شتافتند اما نیروهای آمریکایی و ناتو پاسخی به درخواست کمک افغانستان ندادند.

این رسانه اضافه کرد: نیروهای آمریکایی و ناتو در حالی درخواست کمک افغانستان برای کمک به مهار این آتش را بی پاسخ گذاشتند که یک پایگاه مجهز این نیروها در ولایت هرات واقع شده است و در این پایگاه هلیکوپترها و هواپیماهای مختلفی برای اطفاء حریق وجود دارد.

از سوی دیگر مردم افغانستان با هشتگ # آتش- در- خانه- همسایه در توییت هایی به این مناسبت، نسبت به همکمک و کمک سریع ایران برای فرونشاندن آتش قدردانی کردند.

قدردانی افغانستان از ایران

در همین حال معاون رئیس جمهوری افغانستان از دولت جمهوری اسلامی ایران بخاطر کمک به اطفای حریق و اجازه دادن به ورود صدها کامیون به خاک آن کشور برای مصون ماندن از آتش سوزی تقدیر کرد.

امرالله صالح روز یکشنبه در صفحه فیسبوک خود نوشت: از کمک نیروهای امدادی و آتش نشانی ایران برای کمک به خاموش کردن آتش سوزی در هرات سپاسگزاریم.

همچنین وزیر امور خارجه افغانستان از اقدام و همکاری به موقع جمهوری اسلامی ایران برای مهار آتش سوزی در گمرک مرزی هرات صمیمانه سپاسگزاری کرد.

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان روز یکشنبه اعلام نمود: از کشور دوست جمهوری اسلامی ایران در راستای مهار آتش سوزی، جلوگیری از خسارات بیشتر و همچنان گشودن مرز و انتقال بیش از یکهزار کامیون به خاک ایران، صمیمانه سپاسگزاری و قدردانی می کنم.

سید عبدالوحید زاهد قتالی هم از همکاری استاندار خراسان رضوی و هماهنگی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات در امر اعزام تیم های آتش نشان از شهر مشهد به گمرک اسلام قلعه قدردانی کرد.

جامعه تجار و سرمایه گذاران افغانستان نیز در بیانیه ای به همین مناسبت اعلام نمود: این حادثه دردناک را با هیچ بیانی نمی توان تسلیت گفت و به صبوری نشست اما تعهد، ایثارگری، اخوت، همدلی و حضور نیروهای آتش نشانی و امدادی جمهوری اسلامی ایران در مهار آتش دنیا را متحیر و ملت ما را قرین امتنان این مجاهدت خداپسندانه و فراموش نشدنی کرد.

این بیانیه اضافه کرد: اوج برادری و مهر ورزی ایمانی این عزیزان را فرشتگان آسمانی به قاب قداست گذاشتند و خشنودی خداوند سبحان را حاصل کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: در شرایط سخت دشواری قرار داریم. آلام و مصایب این حادثه تلخ روح و روان ما را در نوردیده است. عجالتا با این بیان دردآلود از مسئولین متعهد، نیروهای آتش نشانی و امدادی و ملت برادر و بزرگوار جمهوری اسلامی ایران تشکر و تمجید می نماییم.

صد آسمان سلام و درودمان نثار تان.

ساعت 13 روز 25 بهمن ماه انفجار بزرگی در تاسیسات گمرکی اسلام قلعه افغانستان واقع در مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی رخ داد.

انفجار اولیه بخاطر حضور تانکرهای حامل سوخت و گاز در منطقه به دهها انفجار پی در پی و آتش سوزی بسیار گسترده ای انجامید لذا والی هرات بلافاصله از استاندار خراسان رضوی درخواست کمک کرد.

استاندار خراسان رضوی علاوه بر صدور سریع دستور به نهادهای امدادی برای گسیل به سمت منطقه آسیب دیده، برای بازدید به مرز دوغارون رفت.

65 آتش نشان از شهرهای تایباد، تربت جام، باخرز، فریمان و خواف با 20 دستگاه خودروی سنگین و چهار خودروی نیمه سنگین عملیات مهار آتش گسترده و انفجارهای پی در پی در اسلام قلعه افغانستان را انجام دادند.

کهن پارس: کهن پارس | مجله همه پارسی زبان های دنیا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2471

به "خبرنگاران ایران؛ همسایه روزهای سخت افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ایران؛ همسایه روزهای سخت افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید