افسردگی پس از سوگ چیست و چگونه درمان می گردد؟

به گزارش هدا بلاگ، بی گمان همه ما در زندگی روز های خوب و بد داشته و داریم. روز هایی که می توانند حال ما را دگرگون نمایند. روز هایی که باعث شادی و یا غم ما می شوند. روز های بد می توانند دلایل مختلف داشته باشند، اما یکی از مهمترین دلیل ها برای بد شدن روز و حتی روزگار ما، غم فراغ است. غم از دست دادن یکی از اعضای خانواده، یا یک دوست و یا حتی یک حیوان خانگی. غمیست که به واسطه مرگ در وجود ما می نشیند و شاید مدت ها رخت برنکند. همواره سوال پیش می آید که چگونه با مرگ عزیزانمان کنار بیاییم؟ مرگ باعث سوگواری می گردد. این امر طبیعی است که برای کمتر شدن ناراحتی بخواهیم سوگواری کنیم، اما امکان دارد این سوگواری بدل به یک افسردگی حاد گردد. کافی است کمی از زمان مرگ بگذرد، اما سوگواری همچنان پابرجا باشد تا به تدریج دچار افسردگی پس از سوگ شوید. در این مطلب به طور مفصل درباره افسردگی پس از سوگ صحبت خواهیم کرد.

افسردگی پس از سوگ چیست و چگونه درمان می گردد؟

سوگواری یا افسردگی؟!

سوگواری برای یک فرد روندی طبیعی و عادی دارد؛ یعنی ابتدا شوک و ناباوری در وجودمان حس می کنیم و اینکه دیگر آن فرد را نخواهیم دید برایمان شوک آور است. چند دقیقه تا چند هفته طول می کشد که این شوک از بین برود. سپس احساس غم و اندوه تمام وجود ما را خواهد گرفت، احساسی که می تواند حتی تا چند ماه ادامه داشته باشد. انتها پس از چند ماه باید وارد مرحله ای شویم که به آن بازگشت به زندگی عادی می گویند. یعنی با مرگ آن فرد کنار آمده و بدانیم زندگی کماکان ادامه دارد.

بعضی مواقع ممکن است احساس گناه و یا حتی خشم نیز درون ما به وجود بیایند. گریه های طولانی مدت و فکر کردن به مرحوم و مرور خاطرات و حتی ساختن آینده با وی جزء سوگواری است. بعضی حتی صدای فرد فوت شده را می شنوند و او را در خانه می بینند. تمام این علایم جز علایم طبیعی ناراحتی و سوگواری است، اما چگونه می توان فهمید که افسرده شده ایم یا سوگواری ما طبیعی است؟!

علایم افسردگی پس از سوگ چیست؟

پس از آنکه روال طبیعی سوگواری طی شد، بعضی هنوز به سوگواری خود ادامه می دهند. طبق آخرین آمار نزدیک به 33% از افرادی که عزیزی را از دست داده اند پس از یک ماه به افسردگی مبتلا شده و نزدیک 15% نیز پس از یک سال هنوز هم با افسردگی دست و پنجه نرم می نمایند. این افراد به تدریج علایق خود را به زندگی از دست می دهند، سست و بی حال می شوند، میل به خوردن غذا در آن ها به شدت کاهش می یابد، صبر و تحملش کم شده و نور و صدا باعث آزارش می گردد. فرد سوگوار که در آستانه افسردگی قرار گرفته است منزوی شده و بعضی مواقع عصبی و پرخاشگر می گردد. این حالات آنقدر ادامه پیدا می نماید که ممکن است دچار درد های جسمانی مانند قلب درد شوند.

البته ممکن است یک فرد سوگوار تمام این علایم را نداشته باشد، اما علایم کلی افسردگی پس از سوگ، آن هایی بود که اشاره شد. افسردگی پس از سوگ تاثیر مستقیم بر روابط فرد سوگوار با اجتماع داشته و ممکن است حتی به از دست دادن کار و شغلش منجر گردد. به همین دلیل باید به سرعت بتوان افسردگی سوگ را درمان کرد.

برای درمان افسردگی پس از سوگ چه باید کرد؟

1. جلوگیری از تنهایی

مهمترین نکته برای یاری به یک سوگوار افسرده این است که احساس تنهایی نکند. به عنوان یکی از اعضای خانواده و یا دوست نباید این فرد را تنها گذاشت، البته این حرف به این معنی نیست که به زور و اجبار کنار او بمانید و بخواهید همواره شما را ببیند بلکه منظور این است که فرد سوگوار باید بداند در زندگی یک حامی و پناه دارد که به یاری او می تواند از این بحران عبور کند. نیاز نیست از او درخواست کنید برای خالی کردن خود با شما صحبت کند، این اتفاق به مرور خواهد افتاد و سعی کنید مخاطب خوبی برای او باشید. شما هم تجربیات خود را با فرد سوگوار مطرح کنید و اجازه دهید متوجه گردد تنها انسان سوگوار روی زمین او نبوده و نخواهد بود.

2. ورود به جامعه

یکی از مهمترین راه های درمان افسردگی پس از سوگ این است که فرد سوگوار بتواند به تدریج وارد جامعه گردد و این اتفاق می تواند به یاری اطرافیان بیفتد. حضور در مجالس مختلف، سفر های گردشی یا زیارتی، دوره های مختلف فامیلی و محبت آمیز، پیاده روی در نقاط مختلف شهر و فعالیت های ورزشی و هنری می تواند راه های مناسبی برای آشتی دادن فرد سوگوار با محیط پیرامون و جامعه باشد.

3. مراجعه به یک متخصص

هرچند این راه ها تضمینی برای خارج شدن فرد افسرده نیست، اما یاری فراوان به او خواهد نمود، اما اگر پس از مدتی فرد سوگوار هنوز علایم افسردگی داشت دیگر باید سراغ متخصص بروید. یک مشاور خوب و حرفه ای در این مواقع بهترین یاری را به شما و فرد سوگوار خواهد نمود. مشاور ابتدا با شرایط روحی آن فرد آشنا شده و سپس سعی می نماید به او یاری کند تا به نحو بهتری بپذیرد که با مرگ روبرو گردد. پس از چند جلسه مشاوره فرد می تواند به تدریج زندگی طبیعی و نرمال خود را ادامه دهد. البته ممکن است شرایط آن فرد حادتر باشد و نیاز به مصرف قرص های ضد افسردگی باشد. این کار به تشخیص روانپزشک خواهد بود و البته باید دانست که قرص ها به درمان افسردگی یاری خواهند کرد، اما اندوه و غم را کم نمی نمایند.

سخن آخر

یک فرد سوگوار برای درمان افسردگی پس از سوگ باید ابتدا به این باور و ایمان برسد که زندگی در هر صورت ادامه دارد و روز های خوب و بد فراوانی را قرار است تجربه کند. این باور شخصی می تواند او را با بسیاری از مسائل روزمره به بهترین نحو آماده سازد. به اجبار نمی تواند یک فرد سوگوار را به زندگی عادی و شاد گذشته بازگرداند، اما می تواند با بودن کنارش و حمایت از او، این امر را برایش ساده تر کرد. گاهی این افسردگی گریبان گیر بچه ها می گردد. در این حالت باید با ویژگی های داغ دیدگی و سوگ در بچه ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید به آنها یاری کنید. در انتها، منتظر دریافت دیدگاه ها و تجربیات شما درباره افسردگی پس از سوگ هستیم.

کهن پارس: کهن پارس | مجله همه پارسی زبان های دنیا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1530

به "افسردگی پس از سوگ چیست و چگونه درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسردگی پس از سوگ چیست و چگونه درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید